Förståelsen kring räknesättet subtraktion är svårt för honom.
Han kan få flyt på det jättebra- sen tappa allt igen.
Medan multiplikation fattar han bestående kunskap av.
Enkel subtraktion är inget problem. Men att bevisa mellanled till hur man räknar ett svårare tiotal eller att ställa upp subtraktionstalet eller bara "SE " att det är det genom känna igen orden "skillnad" "kvar" "fler än" osv ....... mycket svårare tydligen i hans hjärna än alla andra räknesätt.
Lite lättare blev det när de i skolan fick lära sig algoritm med subtraktion för uppställningar är han en fena på! (Brås på mamma? Dvs lätt för uppställningar och hög matematik men svårt för system av enklare huvudräkning ? )
Igår satt vi med ett lästal typ Lisa har 92 kulor och Kalle har 27. Hur många fler kulor har Lisa?
De andra räknesätt-talen angriper han direkt och minns.
Men här... hjärnsläpp direkt.
Först försökte han fuska sig igenom och gissa.
Sen försökte han höja med tiotal direkt och räkna skillnaden genom det. Funkade ju inte eftersom då blir det + 70 = 97 så talen stämmer ju inte. Och då gav han upp och "fattade ingenting" .
Efter jag påmint om att ställa upp själva subtraktionen 92-27 =
så kändes han sig bekant igen.
Men att räkna uppåt från 27 ... då ville han börja med tiotal igen. Utan minnas att börja med ental för att komma upp till nästa tiotal 30.
OCH när jag talade om " fyll nu på med ental så du kommer till 30 " så maskade han genom inte tänka alls utan bara svara utan eftertanke bestämt 7 +
- Det BLIR ju 7 ju! (irriterad eftersom han fått för sig det i och med att entalet i 27 är 7)
Tills jag frågade om 7 + 27 = 30
Då fattade han .... Sen tog han resten som en dans igen.
Märkligt.
---------------
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar